Mad og søvn - snart 7 mdr.

13. maj 2017

Alder:
6 mdr.

Mad og søvn - snart 7 mdr.

Hej Helen

Tak for dit sidste svar!

Nu er Lilli snart 7 mdr - om 10 dage. Hun er glad og trives. For 5-6 dage siden kom hun ind og sove på sit eget værelse, men stadig i den lift hun også har sovet i inde i soveværelset ved siden af mig, så den del er genkendelig. Hendes værelse ligger kun få meter fra soveværelset og jeg kan sagtens høre hende. Men dette ryk falder sammen med at hun vågner meget om natten. Det kan selvfølgelig have noget med de nye omgivelser at gøre, men hun har været vant til at sove lur derinde en gang i mellem, så det er ikke helt nyt.

Nu bliver hun puttet omkring 20.30/21.15 hvor hun får en flaske mme (ca 200 ml), når jeg så går i seng omkring 22/22.30 får hun flaske i søvne, og spiser gerne omkring 100 ml. Så plejer hun først at vågne omkring 04/05 om natten og være sulten igen. Og derud over skal jeg måske give hende sutten et par gange i løbet af natten. Men den sidste uges tid er hun også vågnet omkring 00.30/01 og her er det ikke nok at få sutten, så er jeg nødt til at give flaske, og her spiser hun måske 100-150 ml igen. Så er jeg inde og give hende sutten igen et par gange og kl. ca 04 vil hun spise igen (måske 100 ml.) I nat vågnede hun så kl. 05 og 06 og fik sutten begge gange, og sov så til 07.30, hvor hun stod op og fik morgenmad omkring 08.30. Men jeg er helt rundt på gulvet efter sådan en nat hvor jeg er oppe mange gange enten for at give flaske eller sut. Jeg var ellers blevet vant til at få en del flere sammehængende timer ; )

Nu tænker jeg så..hvad skal jeg gøre for at komme tilbage til den gode rutine hvor hun sover mindst 5-6 timer uden mad. Jeg tænker at jeg måsek kan give hende vælling i de to flasker når hun puttes og når jeg går i seng? Hvad tænker du? Og hvad med sutten, det er et værre rend frem og tilbage bare for at give hende sut. Hvis jeg ikke ...

Annonce

... gør det vågner hun helt op..

Nu også et andet spørgsmål; Lilli spiser ca 0,5-1 dl grød om morgenen. Det kan være hirsegrød eller majsgrød med frugtmos til. Jeg har prøvet øllebrød og havregrød flere gange uden succes. Til frokost får hun ca 0,5-1 dl grøntsagsmos. Det kan være gulerod som hun er vild med, blended med broccoli, ærter, blomkål eller lidt kartoffel. Til eftermiddag får hun sveskemos med pære (ca et halvt glas fordi maven er lidt træg, og jeg ikke vil sætte hende op i movicol, som hun stadig får et halvt brev af i døgnet.) Til aften får hun igen grøntsagsmos - samme mængde. Hun vil ikke have mere - er det nok?

Hun får lidt vand til i snapseglas, men drikker ikke det store - laver mest springvand med det! Jeg har prøvet at nøjes med at mose grøntsagerne så der er lidt konsistens, men det vil hun ikke have, hun ser ud som om hun skal brække sig! ; ) Jeg prøver at give hende feks. kogt pære most med lidt klumper i, men det vil hun heller ikke. Hun vil gerne sutte lidt på det bløde i en tomat, hun vil gerne sutte på appelsin og jordbær, hun vil også gerne sutte på et stykke groft knækbrød som hun nærmest opløser med spyt. Så hun er nysgerrig nok, men jeg vil gerne til at give hende lidt mere "groft" mad, for det er vel denne alder at hun skal det? Hvad skal jeg prøve at give hende? Er det nu hun skal til at have rugbrødsmadder? hun får en ske at sidde med når vi spiser og den putter hun i munden..

Jeg var begyndt på fuldkornsgrød, men stoppede fordi hendes mave gik helt i stå.. måske fordi hun ikke drikker så meget. Jeg er også lidt nervøs for at give hende noget med for store klumper i af frygt for at det sætter sig fast i halsen på hende..

Når hun så skal ud og sove får hun flaske, og drikker mellem 75ml og 150 ml.

Jeg ser frem til at høre dine tanker og ideer!

Venlig hilsen
Simone

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.